S'aprova l'esperada nova Llei de Residus, però ...

menysfemseivi | 08 Març, 2011 17:08 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Finalment el pas passat 4 de març el Consell de Ministres va aprovar i enviat al Parlament el Proyecto de Ley de Residuos. Aquesta nova normativa substituirà a l’actual llei vigent de 1998 (Llei 10/1998) i és conseqüència de la transposició a les lleis espanyoles de la Directiva Marc de Residus de la Unió Europea.

És tracta d’una Llei de gran importància, que una vegada finalitzi el seu tràmit parlamentari es convertirà en el marc de gestió de residus en els pròxims anys i en el que es basaran governs autonòmics i entitats locals alhora de dissenyar les seves politiques de gestió i elaborar normatives pròpies.

Diferents entitats socials i ambientals de tot l’Estat tenien moltes expectatives en aconseguir millores en el text que impulsessin la reducció en origen i les possibilitats de la recuperació i el reciclatge d’envasos a través del sistema de devolució i retorn (SDDR).

Malauradament, el projecte de Llei no satisfà a les entitats que estan lluitant per l'arribada del model SDDR per a la gestió dels envasos lleugers. Retorna ha fet pública la seva decepció per la falta de compromís i valentia del Govern Central per tal de donar un impuls real al SDDR en detriment del model actual basat en sistemes integrats de gestió (podeu llegir aqui el seu comunicat).Aquests sistemes han demostrat des de la seva entrada en funcionament en 1998 que no son capaços de recollir més del 30% dels envasos que s’introdueixen al mercat, i la resta acaba sent sepultat als femers o cremats a les incineradores, malbaratant energia i recursos naturals. Per contra el SDDR arriba a superar el 90% en la majoria de països on està implantat (com Alemanya on es recuperen el 98% dels envasos).

Fins i tot els gestors del segell FSC, que varen presentar al·legacions o entitats sindicals han manifestat que es perd una oportunitat per a introduir millores en la gestió dels residus.

Tampoc les entitats ecologistes estan satisfetes. Grenpeace, Ecologistas en Acción i Amigos de la Tierra han fet un comunicat conjunt deixant constància de les mancances de la nova norma. Per els ecologistes, el Projecte de Llei impulsa objectius poc ambiciosos en quant a reutilització i reciclatge, manté la situació actual de l’incineració o l’ús de bosses de plàstic d’un sol ús, i no obliga a la implantació del contenidor específic de matèria orgànica per a producció de compostatge mantenint l’abocament com a destí principal de la matèria orgànica.