Com funciona el SDDR a Alemania? (III)

menysfemseivi | 09 Febrer, 2011 15:47 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Continuant amb l'informació obtinguda pels companys de la Plataforma per la Reducció de Residus de Mallorca en el seu viatge a Berlín, i després de veure com funciona el sistema de recollida mecanitzada, ara toca veure el sistema manual de recollida d'envasos dins del SDDR.

A Alemanya el petit comerç està obligat a acceptar els envasos dels productes que vénen. De totes formes, a aquests petits comerços i altres punts de venda com benzineres no sempre surt a compte posar una màquina per al retorn dels envasos. En aquests casos el retorn de l’envàs és fa directament a la caixa.

Els consumidors que trien aquesta possibilitat tornen els envasos al dependent del comerç i aquest els hi retorna el dipòsit directament. Ara és el comerç el que s’ha de fer responsable.Com funciona el sistema a partir d’aquest moment?

El dependent va guardant els envasos d’un sol ús dins unes bosses de plàstic industrials, que una vegada plenes es precinten amb una etiqueta que conté la informació del punt de venda.

Aquestes bosses són recollides per una empresa gestora en camions i van cap a una planta de recompte i selecció. Dins cada camió es transporten entre 30.000 i 40.000 envasos

Una vegada arriben a la planta, les bosses són descarregades i es van guardant dins gàbies. Posteriorment, un operari les anirà buidant sobre una cinta de selecció i recompte. Abans de fer-ho passa l’etiqueta de la bossa pel lector i així es pot controlar de quin punt de venda són els envasos que passen a cada moment i no es mesclen envasos de diferents punts de venda.

A més la màquina pot llegir els codis de barres de tots els envasos i així es pot fer un seguiment envàs a envàs. Una vegada dins la cinta es separen els envasos en les següents fraccions: - Llaunes fèrriques - Llaunes d’alumini - PET de color - PET transparent

El sistema de selecció és totalment automàtic, molt semblant al d’una planta de selecció d’envasos a Espanya, com la que tenim a Mallorca, que és a la que arriba actualment el material dels contenidors grocs de les Pitiüses.

La planta que visitaren els companys de Mallorca té una capacitat de tractament de 4000/6000 envasos per hora. Aquests envasos es seleccionen i trituren. Finalment el material seleccionat es premsa i es venut a empreses recicladores.