Resum de la presentació de la Xarxa Retorna pel foment del SDDR

menysfemseivi | 21 Desembre, 2010 08:30 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

El passat dilluns 20 de desembre es va presentar l'associació Retorna, que uneix ONG ambientals, agents socials, sector de la recuperació, i altres institucions per impulsar un gir radical en la gestió dels envasos a Espanya. El sistema proposat implica tota la cadena, des envasadors i importadors, comerços, consumidors i el sector industrial de la recuperació.

Amb la proposta de Retorna, i que des de la plataforma recolcem, cada envàs portaria associat un dipòsit de 25 cèntims que el consumidor lliura en comprar l'envàs i li seria reemborsat íntegrament al retornar-lo en algun punt de venda. Així s'assegura el retorn de l'envàs en òptimes condicions per al seu reciclatge.

Durant la presentació el Sr. Domingo Jiménez Beltrán, que va ser director de l'Agència Europea de Medi Ambient i actual coordinador de Retorna, ha insistit en la necessitat de "donar un tomb a la política de residus" no només al nostre país sinó a nivell comunitari, ja que no s'ha aconseguit un dels objectius del Sisè Programa Marc de la UE: desacoblar augment del PIB i generació de residus.

A la presentació també va participar Luis Ortiz, director del Gremi de Recuperadors de Catalunya, que va insistir que aquest sector industrial aposta per la implantació del SDDR, ja que la matèria recuperada arriba amb excel·lents condicions per al seu reciclatge en nous envasos, tancant d'aquesta manera el cicle de la sostenibilitat. Ortiz ha assenyalat que la iniciativa proposada és complementària als actuals sistemes integrats de gestió (SIG).

Per altra banda, n'Ana Etchenique, vicepresidenta de la Confederació de Consumidors i Usuaris, va insistir en el paper dels consumidors, que reclamen un sistema transparent de gestió, on la seva responsabilitat com a ciutadans tancament de forma efectiva el cicle dels 51 milions d'envasos diaris que entrarien en el sistema.

Víctor Mitjans representant a l'acte de la Fundació per a la Prevenció dels Residus i el Consum Responsable va remarcar que "la gran avantatge d'aquest sistema és que la responsabilitat sobre l'envàs recau sobre la indústria, sobre el productor, i no sobre el contribuent. Les administracions estan subvencionant la gestió i el tractament d'aquest tipus de residus, ja que l'actual taxa del punt verd només finança els envasos recollits i, per tant, cal alliberar a les administracions locals i als contribuent d'aquesta càrrega ". Una bona solució es el sistema de SDDR pel qual segons Rafel Audivert, soci del despatx d'advocats Roca i Junyent, no hi ha, actualment, cap impediment legal per a la implantació dels SDDR tant a nivell nacional com autonòmic.