Impulsant el SDDR des d'Eivissa

menysfemseivi | 02 Desembre, 2010 10:25 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Dins de les activitats organitzades per la Plataforma per a la Reducció de Residus d’Eivissa “menys fems a Eivissa” dins el marc de la Segona Setmana Europea de la Prevenció dels Residus destaca la sessió informativa amb els responsables tècnics i polítics de l’àrea ambiental dels diferents municipis de l’illa i els Consells d’Eivissa i de Formentera per tal de fer-los-hi arribar les possibilitats i avantatges de la implantació dels sistemes de Dipòsit, Devolució i Retorn (SDDR) per a la gestió dels residus d’envasos.

Aquesta reunió va tenir lloc el dia 23 i hi va assistit la Sra. Rosa García de la Fundació Privada Catalana de Prevenció de Residus i Consum Responsable. Aquesta entitat està desenvolupant un important paper en la difusió del sistema SDDR i la implantació de proves pilots a Catalunya.

Des de la plataforma valorem molt positivament l’asistència a la reunió de tots els municipis de l’illa d’Eivissa, així com dels Consells d’Eivissa i de Formentera.

Durant la reunió els responsables tècnics i polítics han rebut informació detallada dels costos ambientals i econòmics que l’actual sistema de gestió dels residus d’envasos comporta i quins són els percentatges de recuperació que s’aconsegueixen a pesar del gran esforç que el sistema de recollida selectiva en contenidors implica per les administracions.

Actualment només el 30% dels envasos introduïts al mercat s’aconsegueixen recuperar a través de la recollida selectiva i la seva gestió per tant està sent pagada pels fabricants i envassadors. La resta, el 70% queda fora del sistema actual (els Sistemes de Gestió Integral o SIG) i impliquen fortes despeses i problemes de gestió per als municipis. Dintre d’aquests problemes estan el gran volum de residus d’envàs que tenen que recollir-se en la neteja viària, el gran volum d’envasos que acaben al femer amb l’abonament de la corresponent tasa de dipòsit a l’abocador, o els residus de platja, en bona part envasos.

El canvi de model cap a el SDDR pot canviar enormement aquest escenari, tal i com es manifesta a la realitat de molts de països del nostre entorn on el SDDR permet arribar a superar el 85% d’envasos recuperats, reduint molt els problemes de neteja viaria, estat de les platges i sobretot, aconseguint que l’envasador es faci responsable dels envasos que genera, no desplaçant aquests costos als municipis com fa l’actual sistema en un 70% dels envasos.

Durant la reunió, s’ha pogut obrir i iniciar un debat en relació als avantatges i inconvenients que pot dur el canvi de model i els municipis han obtenir informació de primera ma de Rosa Garcia qui ha posat a la disposició de les administracions pitiüses l’assessorament i ajut de la Fundació Catalana per a la Prevenció de Residus i Consum Responsable.

Des de la Plataforma menys fems a Eivissa i la Fundació Catalana s’ha informat als ajuntaments de la necessitat d’impulsar el canvi normatiu necessàri per a que el sistema SDDR pugui desenvolupar-se correctament i els hem recordat que justament ara es el moment per a fer-ho aprofitant que en els propers mesos s’aprovarà la nova Llei de residus estatal. En aquest sentit, hem demanat als ajuntaments i Consells que estudiïn la possibilitat d’aprovar mocions municipals o insulars de recolçament al sistema SDDR en els seus plens. La Plataforma farà arribar un model de moció, adaptat a les Pitiüses a partir d’un mòdel que han aprovat ja més de 100 municipis catalans. S’espera que aquesta aprovació es pugui dur endavant a bona part de les nostres administracions i de fet algunes de les presents s’han manifestat interessades.

Per altra banda, s’ha comentat la possibilitat d’estudiar la realització en un futur proper de proves pilot per a estudiar les problemàtiques de la seva implantació i la participació de la ciutadania a la nostra illa.

Les entitas membres de menys fems a Eivissa volem aprofitar també per agrair públicament el suport del Consell d’Eivissa a la nostra iniciativa, així com l’interés mostrat per totes les administracions asistents.