La Plataforma per la Reducció de Residus d’Eivissa demana que la nova Llei de Residus es basi en criteris ambientals, prioritzant la reducció

menysfemseivi | 08 Setembre, 2010 11:48 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Amics de la Terra, GEN-GOB i Deixalles manifiesten el seu recolzament a les al·legacions realitzades per les organitzacions ecologistes més representatives de l'estat espanyol

El Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino està tramitant la nova Ley de Residuos, de la qual el periode de participació pública va finalitzar el 31 d'agost. Aquesta nova llei traspondrà la Directiva Marc de Residus i substituirá la Ley de Residuos de 1998 que fins el moment ha estat el marc legislatiu per a la gestió dels residus al nostre pais. La nova Ley de Residuos haurà d'aprovar-se abans de diciembre de 2010 per complir els temps establerts des d'Europa.

Aquesta legislació, que serà el marc que reguli la generació i gestió de residus en els pròxims anys i en la que se hauràn de basar les Comunitats Autònomes a l'hora de fer les seves pròpies legislacions, serà fonamental per encaminar al nostre país cap a una societat del reciclatge, amb la mínima generació e impacte dels seus residus, o al contrari, per a seguir fomentant l'insostenible societat del “usar y tirar”.

La Plataforma “Menys Fems a Eivissa” considera que l'actual esborrany presenta series mancances, principalment perque no fomenta la reducció dels residus i per tant no posa mesures per acabar amb el malbaratament actual dels recursos naturales, necesaris per la producció dels bens de consumo. El proyecte de llei tampoc plantetja sistemes alternatius a la gestió actual de residus, a pesar de que molts dels mètodes emprats han demostrat la seva ineficacia.

Diverses organitzacions ecologistes se han unit per a presentar al•legacions al document, que el Ministeri hauria de tenir en consideració per que la nova Ley de Residuos compleixi a mig i llarg termini un objectiu de protecció del medi ambient i de reducció del consum de recursos. La plataforma manifesta el seu recolzament a las peticions realitzades por aquestes organitzacions , de las que se detallen las principals a continuació:

Reducció

p>
• D’acord amb la Directiva Marc de residus, hauria ser l’element mes important de la llei, i en el que es basin la resta de mesures. Por això es sol•liciten objectius ambiciosos i vinculants de reducció i reutilització (3% anual de reducció i 5% de reutilització para arribar al 30% de reducció i el 50% de reutilització a l’any 2020).

Gestión de residuos

• Es sol•licita el respecte de l’ordre prioritari de tractament, la anomenada jerarquia de residus marcada por la Unió Europea (Reducció, Reutilització, Valorització material, Valorització energètica y Vessament) i que únicament en casos molt excepcionals, i mai per a residus perillosos ni per a grans fluxos de residus, l’anàlisi de cicle de vida pot justificar una variació en la jerarquia. D’aquesta forma s’assegura que els grans fluxos de residus (matèria orgànica, paper, vidre, envasos ...) no van a parar a la incineració, ja que s’ha demostrat que el reciclatge es millor des del punt de vista ambiental

• El cost de la gestió dels residus ha de ser sufragat en la seva totalitat pel productor, i no donar-li la possibilitat de solament “assumir el cost parcialment”, ja que seria una subvenció pública a la contaminació.

• Es sol•licita la incorporació de sistemes de devolució, depòsit i retorn, es a dir, pagar pels envases al comprar el producte i recuperar els sous al tornar-los, per a tots aquells residus en els quals sigui mes eficaç que els sistemes actuals de recollida selectiva.

• Es proposa la complementació del sistema integrat de gestió d’envasos lleugers (contenidor groc) amb un sistema de depòsit i retorn, tal i como es desenvolupa a països como Alemanya o els països escandinaus. Aquest sistema s’ha mostrat mes eficaç des del punt de vista ambiental i econòmic on els percentatges de reciclat i reutilització d’envasos d’un sol ús son molt mes elevats que els que s’obtenen actualment a Espanya, arribant a superar el 95% en el cas d’Alemanya. A més a més, aquest sistema promou la creació de mes llocs de feina.

Incineració

El concepte de subproducte incorporat a l'esborrany no ha d'impedir un control estricte dels processos d'incineració. Per aixó, un subproducte no podrà ser utilitzat com combustible, esquivant així el compliment dels requisits exigits a la incineració al perdre la condició de residu.

S'haurien d'incloure instruments econòmics per a la prevenció de residus i la promoció del reciclatge, ja que s'ha demostrat que son els mes eficaços per a promoure canvis als comportaments dels diferents agents. Es proposa la incorporació d'una taxa ambiental per als residus destinats a incineració o a vessament.

Dades sobre generació i gestió de residus

Per a solucionar el problema actual de mancança de dades, es sol·licita que es reguli la forma en la que les Comunitats Autònomes hauran d'aportar les dades per a dur un registre transparent i homogeni, que recopilarà el MARM, amb una metodologia estadística acordada amb les comunitats autònomes

Bosses de plàstic d'un sols ús

Les organitzacions rebutgen el terme “sustitución” proposat a la Llei, ja que l'objectiu ha de ser la reducció i no el trasllat del problema a un altre material diferent, encara que sigui biodegradable.

L'objectiu proposat de reduir les bosses un 60% per a 2013, pareix poc ambiciós. Es proposa un objetiu de reducció del 70% abans de la seva eliminació total.

Las associacions que formen la Plataforma critiquen la deixadesa en la tramitació que s'ha endarrerit al límit, el que redueix les possibilitats de modificació i millora de l'esborrany de llei, així com el proces de participació, ja que hauríem preferit que s'obrís a les al·legacions de petits col·lectius.