adictes al plàstic

menysfemseivi | 28 Març, 2012 10:38 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Alguna vegada hem tractat el problema derivat de la contaminació de la mar pels plàstics que hi arriben. Es un problema molt greu i que cada vegada pareix més gran.

Vos atraquem un interessant video en relació al tema. el títol ja ho diu tot: adictes al plàstic.

" alt="video " />

I que podem fer amb la nostra roba quan ja no la volem?

menysfemseivi | 27 Març, 2012 08:34 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Ja havíem comentat que la nostra roba vella es converteix en residu tèxtil i que aquest te possibilitats de ser reutilitzat o reciclat. Hi ha diferents alternatives, des de les més senzilles per a allargar la seva vida (reutilitzar-la com padassos, reconvertir-la (el que diuen customitzar), fer bosses per la compra, ...). Sempre hi ha una sortida i a més a més hi ha l’opció de donar-la a entitats que puguin desenvolupar unes tasques de selecció per a la seva revalorització. Aqueixa alternativa a més a més te el valor afegit de que les entitats desenvolupen accions d'inserció social en les quals la roba és la matèria prima.

A Eivissa aquesta labor la desenvolupa principalment Caritas amb el seu projecte A tot drap que te diferents punts de recollida estables a tota l'illa.

a tot drap

Si voleu col•laborar el millor es fer arribar la vostra roba a qualsevol d'aquests llocs:

• A Eivissa

- Recepció. c/Felip II, n. 16 (Es Pratet). Tel. 971311762. Matins de dilluns a divendres, de 9.30 a 13h. Tardes de dilluns a dijous, de 17 a 19.30h.

- Botiga solidaria. c/Carles III, n. 27 (Es Pratet). Tel. 971311762. Matins de dilluns a divendres, de 10 a 13h. Tardes de dilluns a dijous, de 17 a 19h.

- Botiga solidaria. c/Astúries, n. 15 (Figueretes). Tel. 971304282. Matins de dilluns a divendres, de 10 a 13h. Tardes de dilluns a dijous, de 17 a 19h.

• A Sant Antoni

- Botiga solidaria. c/Lepant, n. 5. Tel. 971803835. Matins de dilluns a dissabte, de 10.30 a 13h. Tardes de dilluns a divendres, de 17 a 19h.

- Taller d’inserció A tot Drap. c/Mayans, nau 5 (Polígon industrial de Montecristo). Tel. 971313803. Matins de dilluns a divendres, de 9 a 14h.

• A Santa Eulària

- Botiga solidaria. c/Historiador Clapés, n. 29. Tel. 971336948. Matins de dilluns a divendres, de 10 a 13h. Tardes de dilluns a dijous, de 17 a 19h.

• A Sant Josep

- Parròquia de Sant Jordi. Tel. 971396624. Matins de dilluns a divendres, de 11 a 13h.

• I a qualsevol de les parròquies de les illes d’Eivissa i Formentera, en els horaris habituals de les parròquies.

Valorització de residu tèxtil.

menysfemseivi | 23 Març, 2012 10:49 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

De forma genèrica la fracció de residus tèxtils ve a representar el 2% del fems d’origen domiciliari. Es calcula que el consum de roba per persona i any en països del primer mon oscil•la entre 7 i 10 kg. Segons estimacions del Ministerio de Medio Ambiente cada espanyol produeix cada any al voltant de 540 Kgs de residus, per la qual cosa la fracció de tèxtil suposaria uns 10 Kilograms aproximadament. Se pot calcular ràpidament mitjançant una simple operació aritmètica la quantitat de residus que es produeixen d’aquests materials a la nostra illa. El reciclatge i sobre tot la reutilització dels residus tèxtils evita que aquestos s’acumulin als femers, a més a més de donar-lis un nou aprofitament als seus materials!

Com valoritzarem la roba?

1- Reutilització

Aquesta roba que normalment es tractada com fems, pot ser reutilitzada, sempre i quant es separi selectivament la que es trovi en bon estat. Moltes entitats com Caritas a Eivissa o Deixalles a Mallorca, es dediquen a la recollida de roba usada, que després de passar per un procés de manipulació, son entregades a grups necessitats, comercialitzades de forma directa o en mercats como roba de segona ma o exportades a mercats exteriors.

L’activitat que porten andavant les organitzacions de recuperació i reciclatge de tèxtils proporciona avantatges tant de caràcter social como ambiental. La millor opció per a la roba de la que ens desfem i que està en bon estat, es sempre la reutilització.

2- Reciclatge

Els residus tèxtils poden ser utilitzats per a la elaboració de noves matèries primeres. Per fer-ho es necessita classificar per tipus de fibres per posteriorment tornar a filar. Els nous filats poden ser usats pel sector de la confecció per a la fabricació de roba nova. Les fibres recuperades i reciclades també poden ser utilitzats en la fabricació de farcits de mobles i matalassos, farcits aïllants, suports per catifes, filtres, etc. El reciclatge dels residus tèxtils evita que aquests s’acumulin en els femers, a més de donar continuïtat al cicle de vida del producte.

El reciclatge es pot fer per:

- Per el tall i transformació en padassos de neteja industrial si es tracta de teixits amb una composició alta en cotó amb suficient poder d’absorció.

- Per a la transformació de los teixits de punt en fibra per a filar i confeccionar altres nous teixits de baix cost.

- Per al triturat i posterior transformació en articles de farciment i aïllants.

ACTUALITZACIÓ NOVEMBRE 2012: La Fundació Deixalles també gestiona a Eivissa des de 2012 residu textil. Aqui teniu un enllaç en relació a la seva presentació

De samarreta a bossa

menysfemseivi | 22 Març, 2012 08:42 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Des de la Fundació Deixalles ens fan arribar aquesta senzilla bona pràctica per a reduir els nostres residus. Menys residu textil i menys bosses de plàstic.