La Plataforma per a la reducció dels Residus d’Eivissa i Retorna porten a Eivissa una prova pilot del sistema de devolució i retorn d’envasos (SDDR)

menysfemseivi | 25 Juliol, 2011 11:42 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Retorna Tour és una iniciativa de l’Associació Retorna consistent en la realització de proves pilot de l’ús de màquines automatitzades per al retorn d’envasos i que compta amb el recolzament de la Plataforma. D’aquesta forma, una furgoneta de l’associació Retorna recorrerà la geografia espanyola amb un objectiu clar: donar a conèixer a la ciutadania un altra forma de reciclar més justa, ecoeficient i econòmica, que en posar-se marxa, ens permetrà gaudir de platges i carrers lliures d’envasos. Per a fer-ho, a cadascuna de les etapes, els ciutadans podran trobar una furgoneta de Retorna adaptada amb una màquina de dipòsit d’envasos.

El tour va iniciar-se a Madrid el passat 16 de juliol i pararà a 8 ciutats espanyoles, entre elles Eivissa, per mostrar el funcionament del Sistema de Dipòsit, Devolució i Retorn (SDDR). Aquest projecte, impulsat des de l’associació Retorna, recull els esforços d’un gran nombre d’entitats de tot l’estat i te com a objectiu sol•licitar la implantació del SDDR com a alternativa al sistema de gestió actual.

rotorna tour

La nova Llei de residus, aprovada el passat 14 de juliol, obri la via per a la implantació d’aquest sistema, molt més respectuós, ja que permet arribar a xifres de recuperació de fins el 90% dels envasos utilitzats. Atès que a l’actualitat només recuperem a Eivissa el 5% dels envasos, la implantació d’aquest sistema representaria un gran avanç,

La plataforma per a la reducció de residus d’Eivissa i Retorna volen mostrar a la població eivissenca els beneficis d’aquest sistema. Així doncs, des del proper 29 d’agost i fins el 9 de setembre podrem a Eivissa dipositar els nostres envasos buits a la furgoneta de Retorna i rebre una compensació de 5 cèntims a canvi. A més a més, podrem participar a un concurs per aconseguir una de les tres bicicletes que sortejarà Retorna al final de Tour.

Podeu trobar més informació relacionada amb el Retorna Tour al seu blog oficial o a la web de retorna.

primer estudi global de sostenibilitat dels sistemes d'envasat de begudes

menysfemseivi | 22 Juliol, 2011 09:33 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

La clàssica ampolla reutilitzable és no solament ecològica, sinó que també destaca tant a nivell econòmic com social. Els dos sistemes de dipòsit existents a Alemanya (per envasos reutilizables i d'un sol ús) són millors en comparació amb la recollida dels envasos de begudes mitjançant els anomenats sistemes duals ("Punt Verd").

Aquesta és una de les principals conclusions de l'estudi "Sistemes d'ús i reciclatge d'envasos de begudes seleccionades des d'una perspectiva de sostenibilitat", que ha redactat l'auditora i consultora PricewaterhouseCoopers per l'ONG alemanya Deutsche Umwelthilfe (DUH) (que per exemple coordina el projecte Life Capital de la Biodiversitat)

Aquests és el primer estudi global de sostenibilitat dels sistemes d'envasat de begudes i proporciona per primera vegada una visió global dels impactes ecològics, econòmics i socials dels diferents sistemes de recollida i reciclatge dels envasos de begudes:

• Sistema de dipòsit per envasos reutilizables

• Sistema de depòsit, devolució i retorn (SDDR) per a envasos d’un sol ús.
  • Sistema integrat de gestió per a envasos d'un sol ús (Punt Verd)
  • Per a cadascun dels sistemes s'han analitzat totes les etapes, des de l'envasat fins al reompliment o a l’aprofitament i la gestió de residus, passant per la devolució. De cadascuna d'aquestes etapes s'han avaluat factors com el consum de recursos, els nivells de reciclatge, l'impacte del reciclatge, la qualitat, els costos del sistema, els efectes sobre l'ocupació i la producció de residus.

Retorna ha penjat a la seva web el resum executiu de l'estudi i extracte de les dades més rellevants i podeu accedir a través d'aquest enllaç.

I ja tenim nova Llei de Residus

menysfemseivi | 18 Juliol, 2011 11:41 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

I bé, finalment s’ha acabat la tramitació i ja tenim nova Llei de residus.

Ha estat una tramitació estranya i ha estat molt evident la pressió dels sectors econòmics implicats per tal d’aconseguir que els possibles avanços, especialment en el relacionat amb la implantació del SDDR, no es convertissin en realitat.

Hi ha avanços, però no grans millores en general, encara que alguns sectors estat plenament satisfets. Des del punt de vista ambiental es pot dir que la nova norma deixa un sabor agredolç. Un exemple d’això seria el fet que hi ha una data per a l’eliminació de les bosses d’un sols ús però s’ha allargat molt el període per aconseguir-ho. Però bé, el que és molt decebedor és el fet que finalment el que destaqui és el fet de que la nova norma permeti la implantació del SDDR, quan això ja es contemplava a la normativa anterior de l’any 1998