Recicla que reciclaràs

menysfemseivi | 25 Abril, 2011 07:19 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Afortunadament, si no veim el dia que tocava un programa interessant, ara tenim la possibilitat de la TV a la carta. Un d'aquests programes d'interés es va emetre el dia 15 d'abril a TV3. Recicla que reciclaràs va ser el títol del debat al programa Milenium.

" alt="recicla que reciclaràs" />

Gestió de residus voluminosos a Deixalles Eivissa: dades de la memòria 2010

menysfemseivi | 19 Abril, 2011 15:48 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

La delegació d’Eivissa de la Fundació Deixalles, entitat membre de menys fems a Eivissa, va presentar ahir la seva memòria de l’any 2010. Apart de qüestions relacionades amb la tasca social de l’entitat, la premsa ha recollit principalment dades relacionades amb la situació de l’entitat. Per aquest motiu volem aprofitar per fer un recull del resultat de la seva tasca ambiental lligada a la reutilització i reciclatge de residus voluminosos.

L’any 2010, segons consta a la seva memòria ambiental, Deixalles Eivissa va fer la recollida domiciliaria de voluminosos per un total de 167,5 tones. Aquesta dada suposa el millor registre des de que Deixalles va implantar el seus tallers a Eivissa l’any 2005. De fet supera àmpliament les 150,9 tones de l’any anterior.

L’objectiu és utilitzar aquests materials per a la inserció sociolaboral de persones en risc d’exclusió a traves de tallers aconseguint el màxim de valorització dels voluminosos. En 2010 es va aconseguir la reutilització de 93,62 tones i el reciclatge (fonamentalment RAEE i ferralla) de 18,67 tones. Per tant, la valorització (reciclatge + reutilització) va superar les 112 tones, arribant al 67% de les entrades a Deixalles.

De totes formes, una part del material recollit roman als tallers com material en estoc o pendent de reparació. Si tenim en compte només els percentatges en relació a les sortides (incloent el rebuig que finalment ha d’arribar a femer) les dades son encara millors: 66% de sortides per reutilització i 13% per reciclatge. Un 79% de valorització.

Ja sabeu, si voleu contribuir podeu passar-vos pel seu mercat de segona ma o trucar per donar els vostres voluminosos.

S'incrementa el reciclatge de vidre i les Pitiüses i Balears estem al capdavant.

menysfemseivi | 12 Abril, 2011 14:20 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Ahir Ecovidrio va fer públics els resultats de la recollida selectiva a través del seu sistema integrat de gestió (SIG). El total per a tot l'estat ha estat de 712236 tones de vidre el que implica un volum de 15,1 kg reciclats per habitant. Es una dada important, pero en realitat son 4 dècimes menys que l'any anterior.

Hem de destacar que a 2010 les millors dades s'han donat a Balears, amb 27 kg de vidre per habitant . També destaquen les dades de Navarra i Euskadi, els únics per damunt dels 25 kg.

D'aquesta forma Balears hauria pujat les seves dades per damunt del 3%, a pesar de no estar entre els territoris amb més contenidors per habitants. A Balears comptem amb 1 contenidor de vidre per cada 249 habitants, mentre que Navarra, Castellà i Lleó i La Rioja (les millors situades) tenen un contenidor cada 153, 191 i 218 habitants respectivament.

Tenim que felicitar-mos pel fet de que a les Pitiüses és on més vidre s'ha recuperat per habitant, especialment a Formentera, que multiplica per cint la mitjana estatal. Eivissa supera a Mallorca i Menorca amb 29,9 kilos per habitant. De totes formes, totes les illes estan molt per damunt de la mitjana estatal.

dades vidre 2010 (diario de Ibiza)

12 formes simples de prevenir la generació dels nostres residus

menysfemseivi | 05 Abril, 2011 14:37 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Podem trobar per internet decàlegs i pautes per a contribuir a la reducció de la generació dels residus. Ja sabeu que el millor residu és el que no es produeix. Un d'aquests petits reculls de bones pràctiques està disponible a la web de la Setmana Europea de la Prevenció dels Residus. En aquest cas ens proporciones 12 consells molt senzills. Tan de bo si tothom els seguís!!. Són aquests:

1.- Fer servir bosses reutilitzables.

2.- Enganxar un adhesiu a la bústia per aturar la publicitat.

3.- No desaprofitar els aliments (hi ha estudis del WARP que parlen d'un 18% de menjar comprat i no consumit, aqui ho teniu resumit en castellà).

4.- Comprar a granel o en gran format.

5.- Comprar recanvis ecològics.

6.- Beure aigua de l’aixeta (això a Eivissa es fa difícil).

7.- Limitar el nombre d’impressions.

8.- Fer compost.

9.- Utilitzar piles recarregables.

10.- Donar la roba vella.

11.- Manllevar o llogar les eines que fem servir.

12.- Fer arreglar els aparells.

Si voleu podeu compartir més consells als comentaris.

AERESS premiada per la seva participació la Setmana Europea de Prevenció de Residus 2010

menysfemseivi | 01 Abril, 2011 11:29 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

El passat 28 de març a Brussel•les s'han presentat els premis de la Setmana Europea de Residus 2010. Les entitats que formam la Plataforma hi varem participar activament a aquesta Setmana 2010.

Finalment AERESS ha estat premiada a la categoria “Premi especial del Jurat” per la seva participació a la Campanya de Sensibilització “WasteWatchers” (Observadors de Residus). Aquesta campanya Waste Watchers va ser l'única iniciativa de la Setmana Europea de Prevenció de Residus que es va desenvolupar paral•lelament a tota Europa.

Com recordareu, la Fundació Deixalles és membre d'AERESS i va participar en 2010 a la Setmana justament participant a "waste watchers" a les seves delegacions, tant d'Eivissa com de Mallorca. D'aquesta forma, Deixalles va contribuir per tant, als resultats de la campanya en la que s'aconseguiren reduir un total de 112'1 tones de residus en tant sols 9 dies de les quals 47 tones s'estalviaren a Espanya. D'aquesta forma des d'AERESS s'hauria estalviat el 41,9% del total de l'UE. Durant la campanya, les diferents naus de Deixalles, recuperaren sobre tot mobles i electrodomèstics que suposaren l'estalvi de 15,4 tones de residus voluminosos, el que implica un elevat percentatge dins el total d'AERESS.

A aquest enllaç podeu accedir a més informació, a més de a la nota de premsa d'AERESS i la presentació (en anglès) utilitzada per presentar el premi.

Edició 05/04/11

El premi a AERESS ha tingut un bon resó a les webs dedicades a l'economia solidària i d'entitats relacionades amb la gestió dels residus, encara que no a la premsa normalitzada. Aqui teniu alguns exemples: canal solidario, manacor noticias, reciclame, economia solidaria.