Tallers de compostatge a Sant Josep de sa Talaia

menysfemseivi | 22 Març, 2011 15:48 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

L'ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, juntament amb Amics de la Terra organitzarà durant els pròxims mesos dos tallers de compostatge per a la gent del seu municipi interessada en aprendre com elaborar compost a partir de la matèria orgànica de les restes de menjar, jardineria, poda i els horts.

compostatge

Estan previstes dues jornades, una el 17 d’abril a Sant Jordi, a l’escola Can Guerxo, i una altra el 12 de juny a Sant Agustí, al Col·legi públic es Vedrà. Les places són limitades, així que el consistori recomana a les persones interessades que s’apuntin a les llistes disponibles a les oficines de l’Ajuntament.

Amics de la Terra ha informat en el seu facebook que el cost del taller es de 20€ per persona i s'inclou el taller, un composter i una visita domiciliaria posterior.

En aquest mateix blog ja hem comentat l'important paper que pot tenir el compostatge en la reducció dels residus docmiciliaris, i més encara a l'illa d'Eivissa, amb el gran nombre de persones que viuen a sòl rústic. Si voleu fer-vos una idea de com funciona el sistema aqui teniu una infografia molt aclaridora. Vos animau?

Flashmob

menysfemseivi | 22 Març, 2011 15:33 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Video resultat d'una flashmob realitzada a Canada per servir per la concienciació dels ciutadans envers el reciclatge. El color dels contenidors de reciclatge canvia respecte als europeus, a Canada el contenidor d'envasos és el blau.

La Plataforma decebuda per la nova Llei de Residus

menysfemseivi | 18 Març, 2011 09:08 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Fa uns dies vos comentàvem que finalment l'avantprojecte de nova Llei de Residus havia set aprovat pel Consell de Ministres i que diferents grups i sectors havien manifestat que el contingut no era l'esperat.

Des de les entitats que composem la Plataforma per la Reducció de Residus d'Eivissa, i que varem presentar en el seu dia al•legacions a aquest avantprojecte, hem volgut també manifestar també la nostra opinió a través d'un comunicat que malauradament no ha tingut gaire reso a la premsa local (encara que UH si l'ha recollit, però no està disponible a la seva web) ( podeu descarregar el comunicat picant aquí).

La Plataforma considera un error que finalment el projecte de Llei no recull l’obligatorietat de l’entrada del SDDR, sinó només la possibilitat de ser implantat en un futur, el que s’entén com una aposta per mantenir l’actual model de gestió d’envasos lleugers a través de Sistemes Integrats de Gestió (que actualment que no son capaços de recollir més del 30% dels envasos, i la resta acaba sent sepultat als femers o cremats a les incineradores, malbaratant energia i recursos naturals). També considerem que els objectius en quan a reciclatge i reutilització son poc ambiciosos, i no compartim que es mantingui la situació actual de l’incineració o l’ús de bosses de plàstic d’un sol ús o que no obligui a la implantació del contenidor marró (matèria orgànica per a producció de compost).

Per altra banda mantenim el nostre compromís per tal de recolzar les diferents iniciatives, que a través de grups com Retorna, es desenvolupin per tal de millorar les possibilitats de gestió dels residus i l’impuls del sistema SDDR.

S'aprova l'esperada nova Llei de Residus, però ...

menysfemseivi | 08 Març, 2011 17:08 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Finalment el pas passat 4 de març el Consell de Ministres va aprovar i enviat al Parlament el Proyecto de Ley de Residuos. Aquesta nova normativa substituirà a l’actual llei vigent de 1998 (Llei 10/1998) i és conseqüència de la transposició a les lleis espanyoles de la Directiva Marc de Residus de la Unió Europea.

És tracta d’una Llei de gran importància, que una vegada finalitzi el seu tràmit parlamentari es convertirà en el marc de gestió de residus en els pròxims anys i en el que es basaran governs autonòmics i entitats locals alhora de dissenyar les seves politiques de gestió i elaborar normatives pròpies.

Diferents entitats socials i ambientals de tot l’Estat tenien moltes expectatives en aconseguir millores en el text que impulsessin la reducció en origen i les possibilitats de la recuperació i el reciclatge d’envasos a través del sistema de devolució i retorn (SDDR).

Malauradament, el projecte de Llei no satisfà a les entitats que estan lluitant per l'arribada del model SDDR per a la gestió dels envasos lleugers. Retorna ha fet pública la seva decepció per la falta de compromís i valentia del Govern Central per tal de donar un impuls real al SDDR en detriment del model actual basat en sistemes integrats de gestió (podeu llegir aqui el seu comunicat).Aquests sistemes han demostrat des de la seva entrada en funcionament en 1998 que no son capaços de recollir més del 30% dels envasos que s’introdueixen al mercat, i la resta acaba sent sepultat als femers o cremats a les incineradores, malbaratant energia i recursos naturals. Per contra el SDDR arriba a superar el 90% en la majoria de països on està implantat (com Alemanya on es recuperen el 98% dels envasos).

Fins i tot els gestors del segell FSC, que varen presentar al·legacions o entitats sindicals han manifestat que es perd una oportunitat per a introduir millores en la gestió dels residus.

Tampoc les entitats ecologistes estan satisfetes. Grenpeace, Ecologistas en Acción i Amigos de la Tierra han fet un comunicat conjunt deixant constància de les mancances de la nova norma. Per els ecologistes, el Projecte de Llei impulsa objectius poc ambiciosos en quant a reutilització i reciclatge, manté la situació actual de l’incineració o l’ús de bosses de plàstic d’un sol ús, i no obliga a la implantació del contenidor específic de matèria orgànica per a producció de compostatge mantenint l’abocament com a destí principal de la matèria orgànica.