puja el reciclatge, pero ... els residus no baixen

menysfemseivi | 16 Agost, 2010 11:53 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

La setmana passada a poguérem llegir a la premsa el balanç dels 6 primers mesos de 2010 en relació als residus.

Sens dupte es pot treure informació molt positiva de les dades. El volum total de residus recollits selectivament per al seu reciclatge s'ha incrementat considerablement (un 30%) i això evidentment és una molt bona noticia.

També és destacable que la major part de la pujada es produeix al municipi de Sta. Eulària, on recentment s'han produït canvis en la gestió dels residus i s'ha incorporat una gran quantitat de contenidors de recollida selectiva, incrementant significativament el nombre total de contenidors disponibles. Aquest fet ens indica que la gent te ganes de col·laborar i participar en la recollida selectiva, i que existeix conscienciació en vers el reciclatge. El que fa falta es que les administracions responsables (els ajuntaments) ho posin fàcil i incrementin el nombre de contenidors als seus respectius municipis.

De totes formes el percentatge de residus recuperats per al seu reciclatge segueix sent baix, però sota dels objectius del Pla Director Sectorial de Residus i malauradament el volum total de residus segueix pràcticament igual i molt per damunt del desitjable si volem que el nostre abocador no s'ompli abans del previst.

El debat sobre els SDDR guanya força a Catalunya

menysfemseivi | 12 Agost, 2010 08:40 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Sens dupte la fundació catalana per a la reducció de residus es l'entitat més activa a l'estat per aconseguir el canvi de gestió dels envasos cap als sistemes de devolució i retorn (SDDR).

.

Durant tot l'any 2010 han estat celebrant debats territorials en relació al SDRR, les ponències dels quals estan disponibles a la xarxa en format pdf. Hi ha molta informació d'interés als documents i val la pena dedicar-hi un temps. Si bé hi ha documents més centrats a Catalunya, hi podreu trobar presentacions generiques del sistema SDDR i dels seus resultats a diferents països del mon, especialment europeus, així com altres més genèrics de gestió dels residus o l'impacte de les bosses d'un sols ús que son estrapolables a les illes.

Aquests debats tenen com un dels objectiu aconseguir crear una plataforma de recolçament del SDDR que finalment serà una realitat el proper mes de setembre.

I perque ara?

menysfemseivi | 03 Agost, 2010 06:00 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Aquesta plataforma, com moltes altres a nivell estatal, apareix evidentment perquè les entitats que hi formen part estan preocupades pel volum de residus que generem i pel consum de recursos naturals que això comporta. A més a més, el marc jurídic que condiciona la gestió dels residus a Europa està canviant en aquest moment.

La nova directiva ha de estar transposada la llei espanyola abans del 31 de desembre de 2010. Actualment ja existeix un esborrany i s’estan estudiant les aportacions de grups d'interès. Aquesta és una gran oportunitat per aconseguir implantar mesures, models i bones pràctiques a la nova llei de residus.

que podem fer entre tots?

menysfemseivi | 02 Agost, 2010 12:32 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Al seguent enllaç teniu una petita guia per a la reducció dels residus. A aquesta sencilla guia, realitzada per Amics de la Terra, hi trobareu consells pràctics per a contribuir al descens en la producció de residus. Tots hi podem contribuir ;) .

un bon anàlisi del que implica no impulsar el SDDR

menysfemseivi | 02 Agost, 2010 06:00 | latafanera.cat facebook.com twitter.com

Una de les qüestions més importants per la Plataforma es informar de la necessitat de implantar seriosament els sistemes de devolució i retorn (SDRR) al mercat. Es tracta de tornar a allò que molts recordem: abonar una quantitat quan comprem i que ens tornin els sous a la botiga quan tornem l'envàs

.

Aquest sistema es el majoritari a alguns productes a alguns països europeus, on aconsegueixen percentatges de recuperació superiors al 85%.

Aqui teniu un enllaç a un bon anàlisi del que implica no apostar per aquest sistema